Po dwuletniej przerwie bojery znowu powróciły na Jezioro Ryńskie. Bardzo dobre warunki lodowe i pogodowe pozwalają młodzieży z Grupy Żeglarskiej Ryn - Zofiówka MBSW Giżycko prowadzonej przez instruktora Mirosława Kowalskiego na aktywne i atrakcyjne spędzanie ferii zimowych latając na bojerach klasy DN. Ryńscy bojerowcy to młodzież z gimnazjum i szkół średnich zamieszkała na terenie naszej gminy. Ryńscy żeglarze lodowi mają do dyspozycji cztery ślizgi tej klasy. W chwili obecnej nasza grupa bojerowa to dwie dziewczyny i ośmiu chłopców.
Klasa ślizgów lodowych (bojerów) klasy DN powstała w USA w wyniku przeprowadzonego konkursu przez gazetę "Detroit News" (stąd nazwa DN) w 1936 roku na najszybszy i łatwy w budowie bojer. Konstruktorzy tej powszechnie uznanej klasy to K. Williams i D. Sans z Michigan. Pierwsze ślizgi tej klasy w Europie pojawiły się w Holandii w 1960 roku. W Polsce zaczęto budować DN-y od 1966 roku. Ślizg ten ma długość kadłuba 3,58-3,75 m a powierzchnię żagla do 6,45 m2. Maksymalny wynik prędkości na tym ślizgu to 140 km/h.
Polscy bojerowcy należą od wielu lat do światowej czołówki tej mało promowanej przez media dyscypliny sportu. Obecnie od kilku lat Polacy zdobywają najwyższe lokaty na rozgrywanych corocznie Mistrzostwach Świata i Europy. Praktycznie w okresie ostatnich czterech lat "pudło" na MŚ i Europy w tej dyscyplinie sportów zimowych należy do Polaków.
Przed wojną centrum Europejskim w tej dyscyplinie było kilkakrotnie w Węgorzewie. Wówczas startowały bojery dwuosobowe klasy MONOTYP (konstrukcja z Estonii).
Po II wojnie monotypy do Rynu ściągnęli bracia Komorowscy. W latach 50 i 60 XX w. bracia Fryc, Paweł i Willi Komorowscy z innymi kolegami z Rynu latali po Jeziorze Ryńskim na dwuosobowych monotypach i polskich wajlandach (ta klasa obecnie zanika).
Informacje przygotował: Mirosław Kowalski
W przeszłości pisaliśmy o tym fascynującym sporcie - "Bojery 2014" oraz w artykule Bojerem po Ryńskim.